Blog

Hoe ze er gewoon voor mij zijn

Pleegkinder Kwaliteitscriteria ten aanzien van de pleegzorg.(1998, Fiet van Beek en Margot Hameetman) Hoe beleven jongeren hun verblijf in een pleeggezin? Wat zijn hun ervaringen? Hoe willen zij bejegend worden door hulpverleners en leden van het pleeggezin? Wat gaat goed en .. wat kan beter volgens de jongeren zelf? Uit interviews met pleegkinderen zijn criteria …

Lees meerHoe ze er gewoon voor mij zijn

Hoe ze ons zouden moeten koesteren

Pleegouder Kwaliteitscriteria ten aanzien van de voorziening voor pleegzorg. (1998, Fiet van Beek) In ‘Hoe ze ons zouden moeten koesteren’ staat in concrete bewoordingen beschreven wat volgens pleegouders een ‘pleegouder-vriendelijke’ voorziening is. De criteria zijn opgetekend in de praktijk en zoveel mogelijk weergegeven in de woorden van pleegouders. Een overzichtelijk boekje, geïllustreerd met citaten van …

Lees meerHoe ze ons zouden moeten koesteren

Ik vond het leerrijk

(2006, Fiet van Beek) Gedurende een schooljaar werd op Hofstad MAVO ervaring opgedaan met leercirkels. Een leercirkel is een methode om met school – de jongere en vertegenwoordigers van familie en sociaal netwerk van de jongere samen – stil te staan bij de kwaliteiten en leerbehoeften van de leerling. In de rapportage wordt beschreven hoe …

Lees meerIk vond het leerrijk

Is dit de toekomst van de jeugdzorg?

Onderzoek naar de tevredenheid van de (volwassen) deelnemers van Eigen-kracht conferenties. (2003, Fiet van Beek, Peter Gramberg) Wat vinden familieleden en verwijzers van de Eigen-kracht conferentie waaraan zij hebben deelgenomen? En hoe beoordelen zij het plan dat er is gemaakt om het kind te helpen? Deelnemers aan Eigen-kracht conferenties zijn bevraagd door middel van een …

Lees meerIs dit de toekomst van de jeugdzorg?

Je zit met grote vraagtekens

Ouders en jongeren over de toegang tot de jeugdzorg voor jongeren met een licht verstandelijke handicap en hun ouders. (2004, Fiet van Beek en Peter Gramberg) ‘Je zit met grote vraagtekens’ is een uitspraak van een ouder van een licht verstandelijk gehandicapt kind over de zoektocht naar juiste hulp. Eerst vraag je je af wat …

Lees meerJe zit met grote vraagtekens

Kwartetspel Levensvragen

(uitverkocht) Het kwartetspel Levensvragen is bedoeld om op een speelse manier bezig te zijn met levensragen. het kan gemaakt en gespeeld worden door groepen kinderen en jongeren, (pleeg)gezinnen, leefgroepen en teams. Met wat hulp van een volwassene, kunnen kinderen vanaf vier jaar er aan meedoen. Door zelf de illustraties te maken, maakt iedere groep mensen …

Lees meerKwartetspel Levensvragen

Lieverkoekjes hebben ze niet

Meisjes over de jeugdhulpverlening: een verkennend onderzoek naar hun ervaringen en meningen. (1993, Jorien Meerdink) In dit rapport wordt verslag gedaan van een verkennend onderzoek naar de ervaringen en meningen van twintig meisjes tussen de 12 en 18 jaar uit diverse instellingen in de jeugdhulpverlening. Om de mening van de meisjes over de hulp te …

Lees meerLieverkoekjes hebben ze niet

Misschien heb ik wel hulp gehad maar dan zonder dat ik ’t doorhad

Wat vinden ouders en kinderen van de jeugdzorg? Hulpverleners van 3 instellingen volgden een Training Cliëntenonderzoek en vroegen het hen.(1999, Margot Hameetman) De resultaten van de open vraaggesprekken staan in 3 rapporten beschreven. Het gebruikte model voor het kwalitatieve cliënten-onderzoek wordt uitvoerig toegelicht in de uitgave <We gaan er wat aan doen!’ Prijs: € 10,00ISBN: …

Lees meerMisschien heb ik wel hulp gehad maar dan zonder dat ik ’t doorhad

Missen we iets?

Uit huis geplaatste kinderen over hun levensvragen. (2000, Fiet van Beek) Er wordt veel over; maar weinig met jonge kinderen gepraat. Zeker als het gaat om ‘moeilijke’ zaken zoals levensvragen. Een onderwerp waar menig volwassene nog moeilijk mee uit de voeten kan. Hulpverleners overwonnen hun schroom en gingen in gesprek met jonge, uit huis geplaatste …

Lees meerMissen we iets?

Niet praten maar doen

Jongeren over hun beleving van en mening over de ambulante hulpverlening. Cliënten-onderzoek deel III – interviews met jongeren over de hulpverlening van een instelling voor ambulante jeugdhulp. (1998, Marja van Loenen, Jorien Meerdink) In dit laatste deel van het driedelig onderzoek, wordt verslag gedaan van de mening en beleving van jongeren ten aanzien van de …

Lees meerNiet praten maar doen