Blog

Projectvoorstel ‘Wij voor elkaar’: belang en haalbaarheid

Wim Slot – 10 juni 2021 Jeugdzorg is een breed terrein dat zowel de justitiële als de niet justitiële jeugdhulp omvat en plaats vindt in ambulante en residentiële settingen. Bij het laatste gaat het om zowel gesloten als open settingen.  Het project ‘Wij voor elkaar’ beoogt jongeren in de jeugdzorg beter toe te rusten voor …

Lees meerProjectvoorstel ‘Wij voor elkaar’: belang en haalbaarheid

Are you listening to me?

Communication with children from four to twelve years old. (2001, Martine Delfos) Hardly any literature exists about having conversations with children. Talking to children is a daily activity for almost everyone. For professionals who work with children it is even an essential activity. Nevertheless we learn little about it in college. Besides the attention given …

Lees meerAre you listening to me?

De Tafel van Tien van de Nieuwe school

Zelfsturing, de leerling centraal, competentiegericht leren, probleemgestuurd projectonderwijs, de ene na de andere vraaggerichte term raakt ingeburgerd in het Nederlands onderwijs. Leerwerkplaatsen, open leercentra, digitale portfolio’s, een keur aan middelen en methodieken is in ontwikkeling om het ‘ nieuwe leren’ te ondersteunen. Maar wat zijn nu eigenlijk kernbegrippen van vraaggericht werken in het onderwijs? En …

Lees meerDe Tafel van Tien van de Nieuwe school

Durven loslaten

Vraaggericht werken in het basisonderwijs Portretten over luisteren naar leerlingen ‘Vraaggericht werken’ is in korte tijd een begrip geworden in het onderwijsgesprek in Nederland. Het is niet de zoveelste variant van adaptief onderwijs, maar een basishouding. Actief luisteren, de kinderen volgen en daar je aanbod op afstemmen. De oude, vertrouwde zekerheden loslaten. En ervaren hoeveel …

Lees meerDurven loslaten

Een kind uit een pleeggezin in de klas. Informatie voor leerkrachten

Elke leerkracht zal het wel eens tegenkomen: een kind uit een pleeggezin in de groep. In Nederland wonen zo’n 15.000 kinderen voor lage of korte tijd bij andere mensen. Ze komen terecht in een pleeggezin; vaak een gezin waar ook kinderen van pleegouders wonen. Deze pleegkinderen en kinderen van pleegouders gaan naar school. Dit boekje …

Lees meerEen kind uit een pleeggezin in de klas. Informatie voor leerkrachten

Iedereen is anders

Kinderkwaliteitscriteria van inclusief onderwijs. Wat is goed onderwijs? Leraren, politici, beleidsmakers en ouders hebben ieder hun eigen mening over de criteria die de kwaliteit van een school bepalen. Voor het eerst is nu ook de groep om wie het gaat om hun mening gevraagd. Tienduizend leerlingen van 4 tot 18 jaar uit alle vormen van …

Lees meerIedereen is anders

Vraag het aan de leerlingen!

Een verkennend onderzoek naar leerlingenparticipatie en de brede school in het voortgezet onderwijs. (2001, Jorien Meerdink en Margot Hameetman) Acht brede scholen (voortgezet onderwijs) uit heel Nederland hebben open interviews gehouden onder hun leerlingen met de vraag: hoe kan jullie invloed op de school verbeterd worden? Het antwoord is eenduidig: Luister naar de mening van …

Lees meerVraag het aan de leerlingen!

Dat ik niet allen hun werk ben

Trends in Kinder Kwaliteitscriteria over de (semi-)residentiële jeugdhulpverlening. In enkele tientallen grotere onderzoeken zijn kinderen en jongeren aan het woord gekomen over hun ervaringen. Zij houden er hun eigen ‘kinder kwaliteits-criteria’ op na, die de professionele criteria aanvullen, concreet maken en er soms op gespannen voet mee staan. Er zijn overeenkomstige trends te zien in …

Lees meerDat ik niet allen hun werk ben

Gewoon vragen wat er is en wat ze voor je kunnen doen

Vraaggericht werken volgens jongeren en ouders; trends in kinder en ouder kwaliteitscriteria. (2002, Fiet van Beek) Wat verstaan ouders en jongeren onder vraaggericht werken? Aan welke kwaliteitseisen moet de keten van jeugdzorg volgens hen voldoen? Uitgebreid literatuuronderzoek en interviews met 100 respondenten vormen de basis van dit onderzoek. Er is zowel gesproken met jongeren en …

Lees meerGewoon vragen wat er is en wat ze voor je kunnen doen

Gezellig en Irritant

Ervaringen van kinderen van pleegouders. (2003, Fiet van Beek en Jolanda Stellingwerff) In ‘Gezellig en irritant’ vertellen kinderen van pleegouders openharig over wat het voor hen betekend om een pleegzus of -broer te hebben. De komst van een pleegkind brengt voor de meeste van hen heel wat verandering met zich mee. In 14 boeiende portretten …

Lees meerGezellig en Irritant