Sport en spel in het speciaal basisonderwijs en cluster-onderwijs

In opdracht van de Johan Cruyff Foundation voerde Wesp een voorbereidend onderzoek uit naar de behoefte aan een aanbod voor sport en spel in het speciaal basisonderwijs. Het onderzoek omvatte ook het schrijven van een handleiding met tips over participatieve werkwijzen die SBO scholen kunnen gebruiken om een aanvraag in te dienen bij de Johan Cruyff Foundation. Vrijwel alle SBO scholen deden mee. Directeuren toonden zich aangenaam verrast door het vermogen van de leerlingen om participatief onderzoek te doen en zelf de aanvraag voor een sporttoestel te verzorgen. Alle aanvragen zijn door de Johan Cruyff Foundation gehonoreerd. Tot een jaar later rapporteerden sommige scholen dat het sporttoestel tot hun verbazing niet vernield was: ‘Onze leerlingen voelen zich er verantwoordelijk voor omdat, ze het zelf uitgekozen en aangevraagd hebben.’

Door dit succes heeft WESP twee jaar later een zelfde product ontwikkeld voor de Johan Cruyff Foundation, maar dan voor basis- en voortgezet onderwijs scholen voor slechtziende en blinde leerlingen en; slechthorende en dove leerlingen en chronisch zieke leerlingen.

Opdrachtgever: Johan Cruyff Foundation